Pages

Monday, 5 March 2012

30DBC: Day 22 - Witch Vera's Dreamy House! (^_^)

Hasil Ketak Ketik Magic Spell Witch Vera at Monday, March 05, 2012
Spells Started at 11:30PM, on 5 March 2012.

Hallo, Anyeonghaseyo Dear Wordians! Haha.

Yezza, time to deal with 30 Days Blog Challenge back (!). WOhoo. Hahaa. Today the topic is 'Your Dream House'. Hahaha (!). Ok, for this topic, saya memang sangat excited (!). Kalah-kalah ke-excited-an saya masa menulis untuk Dream Wedding. Muahaha. Siapa tak excited bila nak cerita tentang rancangan masa depan kan (?) Hahaha. Apapun, ini semua adalah impian masa depan, ada rancangan untuk laksanakan tapi ketentuan semua di tangan Tuhan. Jadi, selagi boleh, usahakan untuk direalisasikan. Kan (?). Hahaha. Ok2, tak mau buang masa banyak-banyak, *yi er san se! start!* Hahaha (!)..

First of all, bila cakap tentang Dream House ni kan, first thing yang datang dalam fikiran kita mestilah rupa bentuk atau konsep alias style rumah yang kita impikan, kan. Hahaha. Saya suka banyak stail, Western to Eastern, semuanya menarik belaka. Hohoho. Terutama stail binaan rumah klasik Eropah, sangat menggoda! Hahaha. Tapi, saya masih stick dengan ciri-ciri tempatan dan tradisional. Saya impikan binaan rumah yang mempunyai gabungan binaan bata dan kayu. Ala-ala Resort begitu kunun. Hahaha... And that house mestilah big enough untuk my whole family. Saya ada ramai adik beradik tau. Kitaa ada lapan orang including my parent. Bila cukup besar, so nanti mereka boleh tinggal bersama atau if mereka prefer untuk tinggal tempat lain (adat berkeluarga..hehe) nanti, at least my house nanti tersedia bilik untuk mereka stay bila datang berkunjung nanti. Hahaha.

binaan bata dan kayu, resort style..haha.. photo source:
http://www.dailyhomedesign.com

Saya juga impikan rumah yang ada kwasan lapang yang luas. Hahaha. Ada place untuk keluar riadah with family dan if possible, boleh berkebun di kawasan tu nanti. Saya suka juga bab tanam-tanam ni, tapi biasalah kekangan masa, tempat dan pengetahuan membataskan this impian. Hohoo. Saya nak tanam pelbagai jenis bunga dan tumbuhan hiasan, buah-buahan dan sayur-sayuran di sekeliling rumah saya nanti. Biar kawasan rumah sejuk dan hijau, selesa untuk merehatkan fikiran seisi keluarga nanti. Hahahaa. Oh ya, Saya juga prefer rumah yang hanya mempunyai satu tingkat sahaja. Senang untuk manage dan mudahkan pergerakan. Yalah, kalau dah tua nanti mana larat sangat mau naik tangga ke tingkat atas kan. Hihihi. Itu bagi sayalah. Mungkin orang lain ada cara lain, cth pasang lif dalam rumah ka. Hehehe. wink2.

simple classic house design, saya suka! hahah... photo source:
houseplanshomeplansfloorplans-com

My dream house macam lebih kurang dua gambar di atas lah. Hahaha. Macam mana, nice tak pilihan saya? Muahahaa. Entah-entah korang dah gelak tengok citarasa saya ni kan. Huhukss. Takpa, takpa,  dimaafkan. Muahahaa. Siap dengan rupa bentuk and stail rumah, sekarang jom tengok untuk bahagian Living Room pula. Ha Ha Ha. Saya tak begitu suka dengan ruang Living Room yang terlalu luas, saya lebih suka lihat ruang yang terisi. Hehee. But once again, lain orang lain citarasa kan. Hahaha. Living room tu kalau boleh lengkap dengan necessary furnitures and selesa untuk tempat berkumpul seisi keluarga contoh masa menonton televisyen, video dan sebagainya. Living room style yang saya impikan for my house very simple seja, bergantung keluasan ruang yang ada nanti. Macam dalam next pictures.. Haha..

simple seja kan pilihan saya.. hahaha...wink2.. photo source: http://www.parehe.com

kalau ruang terhad, living room yang begini jadi pilihan saya. hehe...
photo source: topofdesigns.com

Seterusnya untuk bahagian Kitchen pula.. Stail sekarang, banyak yang prefer Dinning Area dipisahkan daripada Kitchen, sebab tak seronok pula tengok barang-barang di dapur time makan. Haha. Tapi saya lebih prefer Kitchen yang attached sekaligus dengan dinning area. Ertinya within one room atau space sahaja. Hohoho. Sebab itu lebih easier untuk pergerakan dan jimatkan ruang dalam rumah juga. If kita tahu untuk arrange kedudukan dinning table dan bagi tatarias sedikit, mesti this ruang akan jadi salah satu ruang yang selesa untuk semua berkumpul walaupun kitchen di depan mata sahaja. Kan.. Since I'm a woman myself, saya harap yang saya boleh ada set dapur yang selesa untuk buat kerja nanti, kabinet yang multi-purpose dan keperluan-keperluan lain. Jadi, nanti if my bakal husband datang meminang, saya nak letak dalam wish, hantaran 'jaminan penyediaan dapur yang selesa dan lengkap'. Hahahaa!! And satu lagi, kalau ruang dalam rumah memang terhad nanti (manatahu tak ada jodoh nak buat rumah yang besar-besar kan..hee), saya harap boleh ada ruang dapur yang kecil macam gambar kedua di bawah. Unik kan,  saya suka penggunaan ruangnya. Hahaa..

kitchen dan dinning area attached... :)) photo source: www.digsdigs.com

dapur ruang kecil... haha... photo source: www.expertkitchen.net

Ok, sekarang ke bahagian Bedrooms pula. Hohoho. Kalau saya ditakdirkan berumah tangga nanti, saya nak bilik tidur dengan my hubby yang simple tapi romantik. Hahaha. And saya juga mahu ada ciri-ciri tradisional, ciri-ciri kampung. Contoh macam gambar di bawah lah. Hahaha. Furniture lain macam almari, meja solek tu pun ada juga, supaya barang-barang taak bersepah dalam bilik. Hahaha. Paling utama, itu ruang privasi dengan husband, jadi kena sesuaikan keadaan juga nanti, supaya selesa digunakan. Betul tidak. Hahaha.

romantic tak? mestilah.. kan3... hahaha... photo source: www.bedroominteriordesign.com

And untuk my beloved children pula (uhuks2...), saya harap nanti berkemampuan untuk sediakan mereka bilik sendiri bagi setiap seorang. Bila makin besar, mesti keperluan privasi semakin tinggi juga. Saya beranggapan, lebih baik sediakan dari awal.. Haha. Hmm. Dan bilik-bilik yang saya impikan, yang boleh saya sediakan untuk mereka adalah macam dalam dua gambar di bawah. Lengkap dengan bed, study desk, almari dan rak kabinet untuk keep their things. Paling penting, condition of the rooms sesuai dan condusive untuk pembelajaran mereka. Hahaha..

style 1... hehe... photo source: www.hobbyfashion.com

style 2... hahah.... photo source: www.decodir.com

Next, move untuk this ruang pula - one of my favourite, Verandah. Hahaha. Bagi saya, verandah juga salah satu ruang yang penting dalam sesebuah kediaman. Selain living room, Verandah juga tempat yang baik untuk keluarga berkumpul bersama.. Minum petang, atau cerita-cerita di tempat ni akan eratkan lagi hubungan kekeluargaan. Kalau boleh, saya nak ruang Verandah yang lapang dan luas serta berbumbung. Furniture tak perlu banyak, dan view juga adalah aspek penting bagi ruang Verandah. Saya prefer verandah yang menghadap view yang bersifat 'luas dan kejauhan'. Tak kisah pemandangan laut, sungai, ladang huma atau hutan, yang penting dari Verandah boleh lihat suasana yang jauh. Hehee. :p Contoh Verandah yang saya impikan macam dalam gambar-gambar di bawah. Hahaha. :D

ruang luas dan lapang... :)) photo source: all.pictures.biz

berbumbung dan ada view yang luas serta kejauhan.. haha! photo source: www.alldoing.com

but, if ruang terhad, this design of verandah will just fine for me. simple tapi aman.. haha!
photo source: www.alldoing.com

Then, pindah pula ke bahagian luar... Saya hanya terfikir tentang ruang parking kereta seja. Hahaks. Kalau taman-taman, asalkan ada ruang lapang di luar rumah, kita boleh decorate berdasarkan kreativiti sendiri kan. Hahaa.. Untuk ruang parking kereta, saya prefer area yang begini. Luas, ertinya beberapa buah kereta boleh masuk. Manatahu ada saudara dari jauh datang bertandang kan. Muahaha. This place juga boleh diguna untuk perkara lain contoh pasang kem semasa buat perayaan dan option tempat untuk barbeku dengan family. Wee. Hahaa.

wide garage area... hehe.. photo source: www.hometrenddesign.com

Apa lagi yang saya lupa erk. Owh (!). Ruang optional atau tambahan. Ada banyak pilihan contoh - Computer Room, Guest Room, Art Room, Working Room, etc... Hahaha. Sekiranya mampu dan ada ruang, saya nak buat ini - Mini Library dalam rumah. Hehehe. Contoh macam gambar di bawah. Bila masuk dalam, jumpa rak-rak buku ni dulu dan dalamnya nanti, ada tempat untuk duduk atau baring untuk keselesaan membaca. Dan kalau mampu juga (Muahaha..) dalam sini juga saya nak letak kemudahan komputer dan meja, jadi this space akan jadi option tambahan untuk my children jadikan tempat study nanti. Hahaha....

mini library in house... harap2, amen.. haha.. photo source: www.dizend.com

Wah, aih... besar juga pula my dream tentang Rumah2 ni haa... *ketuk kepala*... Hahaha! Kelampauan excited ini lah jadinya kut.. Kuang3... Takpa, soal hartanah ni mesti semangat kita membincangkan. Motivasi diri juga tau ni.. Hihihi... Apa pun, saya tak harap tinggi untuk dapatkan rumah yang besar-besar. Memadailah ada sebuah tempat untuk berlindung sekeluarga kelak. Rumah besar pun kalau tak ada kesatuan dalam family tak guna juga kan. Haha. Hmm. Simple is beautiful... Haha. Setakat ini seja lah untuk Topik hari ke 22, 'Your Dream House' bagi 30 Days Blog Challenge. Thanks reading Witch Vera spells, nanti kita jumpa lagi. Hahaha. Adios! (^_~)

2 Wizard Spells Here:

mayangsayang said...

hi return visit lak.... thank for visiting my humble blog...muahhhhhh....

Witch Vera said...

Hye Mayang.... Hahaha, no worries... Nti sy datang visit lagi tu... hahahaa....

Post a Comment

Witch Vera Feels Grateful To Have Wizard's Messages Today! Wee... Hahaha!

Latest Deals ! Click - Click On For More Great Deals!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

TMOD: Witch Vera and Her Magic Spells Copyright © 2011 Design by Ipietoon Blogger Template | web hosting