Pages

Thursday, 29 March 2012

Selesai Tiga 'Dates' Yang Boleh Tahan Awesome (Haha)

Hasil Ketak Ketik Magic Spell Witch Vera at Thursday, March 29, 2012
Spells Started at 8:11PM, on 29th March 2012.

Halloo, Anyeonghaseyo Dear Worldians! Haha..

Huaa.. Macam lamanya saya tak apdett my blog padahal baru seja beberapa hari post entry untuk part 8 'Strange Romance'... Hahaks... Part 9 masih on the way of typing sebab cerita ni saya tulis pakai tangan dahulu.. Tapi bila dah start menaip, gatallah pulak edit sana sini, yalah bayangkan saja hampir tiga tahun that manuskrip behabuk di Tamparuli, sekarang baru teringin sambung. Muahaha... Bahasa saya lintang pukang masa tu, saya pun ketawa2 baca... Hihihi... Apapun. 'Strange Romance' sekadar my hobby of writing... Saja salurkan imaginasi di dalam hutakku ini.. Hehehe...

Anyway, saya baru selesai dates dengan beberapa sweetheart yang saya pinjam dari PHS1. Wuhuuu! Muahaha.. What? Date pun kena pinjam ker ? Hehe.. Sebenarnya, saya date dengan tiga novel last week, sebab tu kena pinjam mereka... Jum bekenalan dengan tiga Sweethearts yang saya colek dari PHS1 last week... Hahahhaa!

the book cover. photo source: www.alaf21.com

First - Horizon Cinta by Umi Azrini... ^_^ Nak tau, masa baca sinopsis that novel, saya jumpa nama Zariz and Zara saja, tapi bila start baca, watak Zariz tu jadi E-Zo pulak... Mula2 pening jugak saya mengagak tapi masuk bab 3 dan seterusnya, saya dah dapat agak siapa E-Zo and Zariz.. Hahaha... Zara pula saya ingatkan is normal Malay girl, rupanya she's a Chinese dan nama beliau sangat panjang hoo... Zara Jenniffer Mclaren Lee... Hehehe... Dia mixed blood... Saya memang tabik dengan kmampuan penulis Umi Azrini untuk describe her look dalam this novel... She's really pretty... Walaupun dia agak modern, tapi saya suka sebab Zara ada pendirian tersendiri... Ada prinsip yang kuat.. Nak tau, Dia selalu gelar E-Zo sebagai 'Dumbo'.. Comel kan that nickname? E-Zo pla gelar Zara sebagai 'Biskut Marie'... Hahah... Interesting thing dalam this novel adalah penggunaan banyak istilah dalam kapal pelayaran, rupanya mencabar juga bidang kerja anak-anak kapal laut... Hurmm... Memang membuka mata saya la this novel... Romance mestilah banyak, debar-debar love tu memang tak payah kira.. banyak sangat... Hehehe... Rasa nak ulang baca the moments pun ada... hahaha! Habis baca jer this novel, saya memang puas hati... Hahaha...

the book cover. photo source: atiengilekentang.blogspot.com 

Ok, date saya yang kedua pula novel yang agak bergenre seram ini - Saka Tok Mun by Zyra Safiya.. Hahaha.. Saya tak fokus novel love2 seja tau... Semua genre saya sapu kecuali satu, novel yang ditulis semula  berdasarkan filem... Hehehe...wink2... Itu saya tak layan sangat... Ok2, apa bestnya date saya yang no 2 ni.. First, mestilah sebab kisah 'Saka' itu... Watak utama is Hazrina... Dia ada kakak nama Hartini.. Tok Mun is kira their ancestors lah.. Tok Mun ada bela 'something' masa dia masih hidup. Tok Mun kena wariskan that 'thing' before she died, tapi ahli-ahli keluarganya tak ada yang nak terima. Sebab tu Tok Mun sukar menemui ajal (dalam cerita), dan hilang begitu saja. Dalam this novel, that 'Saka' merayau-rayau, dan mula mengganggu keturunan Tok Mun, fokus kepada Hazrina n Hartini.. Romance element ada jugak, between Hazrina ngan Zahidi, Syafiq, and Hartini dengan Zahidi and Azman... Ending kira memuaskan hati juga, sebab that 'saka' finally jumpa 'tuan baru' (itu kira baik ker?? hermm,,hahha), so dia takkan kacau keturunan Tok Mun lagi.. Hazrina jumpa lelaki yang tepat menyayanginya, Zahidi maut dalam kemalangan (disebabkan oleh saka itu), and Hartini bersama kembali dengan Azman, walaupun kedua-dua kini masing-masing dalam kekurangan. Ada jugak rasa seram tu, terutama part Hazrina bangun tidur and nampak that 'saka' (dalam bentuk perempuan tua yang mengerikan) sedang memandang ke arahnya. Huh, bayangkan saja dah seram bulu tengkuk saya, apa lagi if.... hIshhh.... Anyway, saya memang puas hati. Tak salah date dengan this Horror Sweetheart.. hehehe...

the book cover. photo source: www.fakrulroslan.com

Ok, date yang terakhir ni pula kembali lagi ke genre percintaan. Novel Erti Rindu Ini by Zara Juita.. Haha.. Ini lebih bersifat realiti masyarakat dan situasi nya lebih mencabar tau... Kronologi this novel memang agak panjang, bermula dari zaman Tingkatan 6 watak utamanya Yana (Riana Amira) sehinggalah ke umurnya 30 tahun... Cinta pertama Yana adalah Razman sejak tingkatan 6, tapi mereka terpisah oleh maut sebab Razman disahkan menghidap barah otak.. Yana is a strong girl bagi saya la... Walaupun berbulan Razman hindarkan diri, Yana setia menunggu tau... Finally, Yana sempat jugak jumpa Razman masa Razman nak hembuskan nafas terakhir. Sebelum tu dah muncul watak Fariz, jejaka yang 'over' (pada pandangan Yana la).. Dia memang suka cari pasal dengan Yana tapi bila dah sering jumpa and kenal Yana, Fariz mula sukakan Yana. Yana dalam my imagination is very simple girl (rambut ikat satu dan berpakaian sederhana), tapi tetap cantik. Saya assume yang Yana ni tergolong dalam kalangan gadis yang ada natural beauty... Tapi part yang paling sedih is bila Yana kena rape dan mengandungkan pula anak that perogol. Saya tergamam jugak... Dahlah masa tu dia trauma dan kecewa kerana Razman, tiba-tiba pula datang that musibah... Fariz yang berada di samping Yana masa tu.. Yana quit UM dan study oversea. Dia deliver that baby (boy) named Ikmal (Iki) kat luar negara. Lama jugak Yana kat luar, 10 years! Hee... Fariz pula, lepas Yana hilang tanpa berita dia jadi hilang arah sekejap, sempat masuk hospital lagi... even after 10 years, dia masih tak boleh lupakan Yana. Mesti perasaan sayang Fariz sangat kuat untuk Yana, walaupun dia tahu Yana bukan lagi seperti gadis lain. At the end, berkat usaha Fariz, berjaya lah juga dia tawan hati Yana... n memang beautiful ending lah! erm.. cuma at the end tu, Iki meninggal.... Huhu... One lesson, kalau sudah jodoh, takkan lari ke mana.. Betui dak (?).. Ahahhaa...

Wah.. panjangnya story-mory pasal Dates... Bukannya dates dengan 'awesome guys' tapi novel saja pown... Hahaha... Winks... Banyak yang tak percaya, saya baca novel melayu ka (sebab saya study English) ?? Hehehe... Saya dari darjah 1 dah start baca novel sebegini.. Pengaruh my mum lah ni. Mula-mula bagi baca koleksi cerpen dulu lepas tu dia bagi baca novel-novel DBP... Sebab bahasa novel terbitan DBP lebih baku.. My Malay language develop dari pembacaan macam tu la... Lepas tu baru dia bagi saya pinjam buku-buku terbitan ALaf 21 dan sebagainya.. Hahaha... Minat saya sama saja terhadap novel Inggeris dan BM sebenarnya... Tapi untuk bahasa Inggeris, saya prefer mystery, historical, fantasy and fiksyen genre... Love2 jarang.. Hahahhaa...:p

Okey lah, setakat itu seja apdett untuk TMOD kali ini.. Makasih banyak2 for reading Witch Vera spells, nanti kita jumpa lagi... Hahahha... Owh, lupa bagitau hari ni my Chinese Laoshi puji my Chinese writing, ahakz! He said "Your Chinese writing very beautiful.. You can write well you know..." Hehehe.. Haiya, apa ini sempat lagi ka bangga-bangga?? AHahaha.. alar, bukan selalu maa... Hahahha...

p/s: yeay! it's Friday coming.. I luvvvv Friday.......!


0 Wizard Spells Here:

Post a Comment

Witch Vera Feels Grateful To Have Wizard's Messages Today! Wee... Hahaha!

Latest Deals ! Click - Click On For More Great Deals!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

TMOD: Witch Vera and Her Magic Spells Copyright © 2011 Design by Ipietoon Blogger Template | web hosting