Pages

Friday, 5 October 2012

SBC Day 28: OMG!! Laundry???!!!

Hasil Ketak Ketik Magic Spell Witch Vera at Friday, October 05, 2012
Spells Started at 11:29PM, on 5th October 2012.

Moshi-moshi....^_^

Okey... Let's just go straight to the main point!! Hari ni the Summer Blog Challenge asked me "How Do You Do Your Laundry? Give Your Laundry Tricks".... Huh ?? Tak ada mukadimah langsung ka tonight ?? Hohoho... The truth is actually: I'm not the biggest fan of doing laundry. It nears the top of my "chores I hate to do" list. I mean, the sorting, the loading, the transferring, the hanging, the folding... Owh! When does it all end?! Haah.... That's the truth.. So bila saya buka this topic... Saya macam...+_+ What the ?? Really, I'm not really the right one to ask when it comes to LAUNDRY...Huaaaa *rasa mau nangiisss*...tsk...tsk...
mum..helpp!!!! >_<

So yeah... That's me, itulah saya when it comes to Laundry. Of course saya buat juga tapi hati memang menangis berabis la... hahah... Since primary school lagi, saya tak suka buat laundry. Kalau diberi pilihan, saya rela kemas rumah, masak and buat benda lain tapi jangan bagi saya buat laundry. 1st, saya dislike jadi 'wet' and 2nd, saya dislike duduk lama untuk berus and basuh the clothes... Okey, penjelasannya: Masa kecil dulu saya tak didedahkan dengan penggunaan mesin basuh, everything is by hand... hee...
hand washing.... wet...wet..wet ^^

Cuma masa masuk universiti then baru saya tahu guna mesin basuh. O.O! What, masuk universiti baru tau??! Ho3... Itulah hakikatnya, kesian kan (?). Hahahaa.... Saya masih ingat betapa bengongnya saya baca manual penggunaan mesin basuh di tempat kediaman pelajar masa 1st year di USM... Masukkan kain, letak detergen, close, masukkan syiling secukupnya then press 'start'... haah.. macam tu lebih kurangnya... Lama-lama bila dah pandai guna, saya pun 'pandai' juga mengumpul pakaian akhirnya... heheheh... selagi belum sampai seminggu tu, selagi itulah, confirm kain-kain saya akan menggunung dengan hebatnya di dalam bilik... Nak tau macam mana (?) Tengok gambar bawah... macam tu lah.. hohohoho...
lelong..lelong..lelong... hahaha!

Tapi demi melengkapkan cerita (owh, sudah..mode pemalas keluar sudah..haha), saya story-mory la juga macam mana saya 'selesaikan' my laundry, okey. 1st, ofcos la saya akan 'mengumpul' my laundry resources.. wakaka... means, kain-kain yang mahu dibasuh...hee... Biasanya akan mengambil masa seminggu (for me, okey). Haha! 2nd, basuh-membasuh.. haha :p Biasanya saya guna dua kaedah - basuh dengan tangan atau guna mesin. Tengok keadaan dan keperluan... Kalau guna mesin, mudah lah kerja sebab wash + spin boleh buat sekaligus dalam tu. Tapi kalau by hand, kena wash dulu then perahkan air then baru jemurkan. By hand lambat sikit kering compared dengan cucian mesin. :) Tak apa, yang penting matlamat laundry adalah untuk cucikan yang kotor, keringkan yang basah, dan pemakaian semula.. kalau tercapai, means berjayalah laundry korang tu... hehehe.. :p

For tricks, hermm *garu2 dagu*... Saya boleh bagi berdasarkan dua kaedah tadi. If by hand:
    1. Tak payah tunggu seminggu, better buat everyday :p hehe Naya tau cuci sebakul by hand.. Pecah kulit kang... hee :D
    2. Rendamkan 20 - 30 mins dulu utk mudahkan cucian, terutama kain yang ada kesan kotoran.. :p
    3. Lepas siap basuhkan dengan air bersih, rendamkan pula dalam rendaman detergen pelembut n pewangi, sekitar 20 - 30 mins gitu..
    4. Jangan perah kuat sangat, jemurkan dengan keadaan masih ada sedikit air mengalir daripada fabrik... Trust me, it helped a lot untuk kurangkan kedutan pada pakaian dan mudahkan proses ironing nanti...^^
    5. Teknik penjemuran penting tau... Certain fabrik sangat mudah terkena kesan tarikan n regangan disebabkan oleh proses sejatan dari matahari... Gunakan penyidai khas terutama untuk fabrik yang mudah dilentur. :p
But...If by machine:
    1. Digalakkan untuk 'kumpul' pakaian secukupnya... hahaha... Bunyi macam agak pemalas kan tapi ada sebabnya tau... mostly untuk energy-saving dan pengurangan kos.. ^^
    2. Elakkan membasuh pakaian yang mempunyai dekorasi labuci, berbutang banyak dan berbenang sutera (nanti bila dalam mesin, habis tercabut semuanya... kalau tak semua pun, tapi still akan jejaskan that pakaian.. sedih lah kan.. )
    3. Juga elak sertakan membasuh fabrik yang mudah lentur dalam mesin, nanti bila keluar, saiznya berubah pula... hehehe... :p
    4. Ada mesin basuh yang dipisahkan fungsi 'wash' dan 'spin'. (saya suka this kind of machine). Masa 'wash' dah nak siap tu, alirkan air keluar dan pada masa sama alirkan air masuk juga. Pusingan mesin and aliran masuk air akan helped a lot untuk bersihkan buih2 sabun...
    5. After siap wash, tutup semula aliran air keluar tu and tunggu air hampir memenuhi kain tadi semula. Letak detergen pewangi and plembut... Pasangkan lagi mode 'wash' sekitar 15 mins, supaya pewangi/pelembut disebatikan dengan pakaian.. :) then alirkan air keluar.
    6. Boleh lah mulakan proses 'spinning'. Bila dah siap, cuba smell the fabriks.. wangi kan ?? hahaha..
    7. Then boleh lah jemur ^_^ Cucian mesin boleh dijemur begitu saja sebab dah nak hampir kering kan masa diangkat from mesin? Just jaga jangan jatuh ke tanah pula... Sebab bila kering cepat, cepat la juga nanti diterbang angin.. hahaha..
Macam, boleh pakai tak my laundry tricks ni?? Hahahaha... Based on experience juga ni tau.. Hee :p

Apapun, ada juga masanya, buat laundry ni macam rasa best pula kan.. hehehe... Especially bila kita memang boring and tak ada apa nak buat + excited mahu buat 'pembersihan total' dalam kediaman.. hehe... Siapa tak gembira bila memakai pakaian yang bersih, harum pula tu.... kan... Hahahaha... Jadi, sayangilah n cintailah laundry... hehe...:p

harap2 my hubby-to-be suka lah buat laundry more than me... he he he


Psst..psstt... cantik tak my new blog template (?). pujilah sikit... hahahaha... Joke2.. Ini maybe untuk sementara dulu sebelum saya cari blog designer yang berkenaan. Tapi tak tahu lagi... Sebab saya teringin lah nak minta buatkan blogskin template tu.. hehe.. :p

Okey lah, mungkin setakat itu sahaja untuk prompt kali ini... Thanks stopping by and reading Witch Vera spells !Sampai jumpa lagi..k..baiiii.. ^^


Read My Other Posts on Summer Blog Challenge >> HERE <<


0 Wizard Spells Here:

Post a Comment

Witch Vera Feels Grateful To Have Wizard's Messages Today! Wee... Hahaha!

Latest Deals ! Click - Click On For More Great Deals!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

TMOD: Witch Vera and Her Magic Spells Copyright © 2011 Design by Ipietoon Blogger Template | web hosting